Stress

Stress kan ramme selv den bedste

Stress

Flere og flere rammes med stress hvert år. Kravene stiger og ikke mindst kravene til os selv.  Det er derfor ikke kun de svageste i samfundet, der rammes – det kan ske for alle. Også for dig og mig!

Kortvarig stress er okay og kan rent faktisk hjælpe os igennem den midlertidige udfordring, som vi står overfor. Eksempelvis hvis du har en forestående eksamen, eller en deadline på jobbet der skal overholdes. I de tilfælde, finder du extra kræfter frem og klarer som regel opgaven. Denne type stress er ikke sundhedsskadelig, men blot en evne du har til at klare de udfordringer, der møder dig.

Stress bliver dog usundt, hvis belastningen står på i længere tid. Eksempelvis hvis du uge efter uge føler dig presset. Hvis du har for meget arbejde, hvis du ikke lever op til dine værdier og dermed udsætter dine behov, hvis du ikke får rette mængde søvn og mad osv. Kroppen frigiver bl.a. stresshormonet kortisol, som kan gøre skade på længere sigt. Det er således en trussel mod dit helbred, både fysisk og mentalt.

Bemærk, at mange ikke mærker at de er stressede, før det går galt. Det er derfor rigtig vigtigt, at mærke efter ændringer hos sig selv – og tage det alvorligt. Det er nemmere, at behandle stress i opløbet end når det har stået på længe.

Stress

Læg mærke til dine symptomer på stress:

  • Manglende appetit
  • Ondt i maven
  • Hovedpine
  • Manglende sexlyst
  • Gentagne betændelsestilstande
  • Hyppig sygdom
  • Uforklarlige smerter i kroppen fx. ondt i ryggen
  • Træthed, hukommelsesbesvær
  • Koncentrationsbesvær
  • Svedeture
  • Utålmodighed
  • Angst og depression (grundet ubehandlet stress)
  • Fastlåste tanker
  • Tankemylder
  • Irritabel
  • Let til tårer
  • Mange gentagne bekymringer

Stress kan defineres som en belastningstilstand, hvor kravene overstiger dine ressourcer. Du er havnet i nogle vilkår, som du ikke har kontrol over. Det kan fx. være, at du har oplevet at blive skilt, har mistet en kær person, er blevet opsagt eller har sygdom tæt på livet. Det kan også tænkes, at du har alt for meget at se til enten privat eller på jobbet. Eller er i et familieliv, der dræner dig.

Årsagerne kan være mange. Ofte vil du finde dig selv i en situation, hvor du føler dig fastlåst og magtesløs.

Som et led i vores dialog, kan vi fx. komme omkring:

  • Dine værdier og hvordan du prioriterer dem
  • Prioritering af din tid – og dit liv
  • Undersøge og strukturere dine tanker
  • Rådgivning omkring stress
  • Vilkår / kontrolcirklen 
  • Planlægning af de ting du skal nå – herunder “Personlig Effektivitet” princippet
  • Fremfinding af dine ressourcer
  • Dit selvværd

Emnerne kan være mange, afhængig af hvilken situation du er i. Nu handler det bare om at komme i gang – og få det bedre.

Stress

Læg mærke til dine symptomer på stress:

  • Manglende appetit
  • Ondt i maven
  • Hovedpine
  • Manglende sexlyst
  • Gentagne betændelsestilstande
  • Hyppig sygdom
  • Uforklarlige smerter i kroppen fx. ondt i ryggen
  • Træthed, hukommelsesbesvær
  • Koncentrationsbesvær
  • Svedeture
  • Utålmodighed
  • Angst og depression (grundet ubehandlet stress)
  • Fastlåste tanker
  • Tankemylder
  • Irritabel
  • Let til tårer
  • Mange gentagne bekymringer

Jeg vil gerne hjælpe dig
– så send mig en besked

Du er selvfølgelig også velkommen til at ringe på 31 26 05 54
– jeg kan dog være optaget med en klient

Beskyttet af reCAPTCHA | Privatliv - Vilkår
bubble