CASES

Når normen om en “god husmor” kvæler:
Jeg blev kontaktet af en kvindelig kontoransat, der følte sig stresset. Hun ville gerne have hjælp, inden hun kom “helt ud” hvor hun ikke kunne bunde. Vi talte om hendes arbejde og hendes privatliv, og hvordan hverdagen hang sammen. Hun var overbevist om, at hendes frustration skyldtes for mange krav på arbejdspladsen. Men da vi begyndte at tegne hendes liv op, herunder hvilke valg hun tog i hverdagen, fandt hun hurtigt ud af at hun var den der tog ansvar alle steder. Både derhjemme og på jobbet. Faktisk var det mest situationen derhjemme, der var kilden til hendes tilstand. Det gik mest op i børn, vasketøj og madlavning – og når jeg stillede hende spørgsmålet: hvad gør du så for dig selv, kom der et tøvende undvigende svar: nok alt for lidt! Hun var groet fast i “normen om en god husmor” og trivedes ikke med det. Hurtigt fandt hun ud af, hvordan hun kunne prioritere sin tid bedre, så der både var tid til familien og hende selv. Problemerne på jobbet, løste derefter hurtigt sig selv og jeg har siden hørt, at hun er blevet gladere for livet. 

Eksamensangst:
I foråret 2014 blev jeg kontaktet af en kvindelig studerende på 20 år. Hun var frygtelig bange for at gå til eksamen, og havde flere gange oplevet “black out” og sågar at besvime under mundtlig eksamen. Vi talte om, hvorfor angsten viser sig – og at den egentlig vil have hende til at præstere bedre. Vi arbejdede derfor på at forvandle angsten til en sund spænding, så præstationen stadig var i top men på en bedre måde. Blandt andet arbejdede vi meget på den følelse, hun havde, før og under eksamen. Hvilke tanker hun gjorde sig op til eksamen, og hvordan hun kunne håndtere den stressede situation mentalt. Faktisk kan man via få enkelte redskaber tøjre uønskede følelser, og nogle gange helt forvandle dem til behagelige samarbejdspartnere. Dette skete for min klient, og hun vendte glad tilbage med fortællingen om en strålende eksamen og et 12 tal! 

Vægttab:
Jeg har ofte klienter, der gerne vil tabe sig. Nogle gange er der dybere årsager til vægtøgningen, fx. uforløste problematikker i barndommen, og andre gange er det mere “ligetil”. Denne gang, havde min klient prøvet adskillige slankekure, uden held. Hun havde svært ved at motivere sig selv til at dyrke motion i dagligdagen og elskede usunde sager. Vi talte meget om hvor hun gerne ville hen, hvordan hun ville se ud, når hun er i mål, hvordan var det at være i mål, hvordan føltes det? Vi drøftede et alternativt valg, når de usunde sager fristede. Ofte handler det om, ikke at udsætte sig selv for valgene samt at være bevidst om hvad årsagen er til at trangen kommer. I dette tilfælde, var det typisk når energien var lav. Så hvordan kunne hun give sig selv energi på andre måder? Derudover blev hun tit fristet af de mange kagetilbud på arbejde. Hun valgte hurtigt, at tage en sund snack med på arbejde, som hun ville tage når de andre fik kage. Derudover fungerede det for hende, at lave ugentlig madplaner med sunde råvarer samt 2 ugentlige løbeture sammen med en veninde. Generelt ville hun sige nej tak til kage, slik og sodavand. Og det gjorde hun! 

Hun endte med at tabe sig, fik mere energi og blev gladere. 

Lavt selværd:
Mange mennesker føler sig begrænset i hverdagen, som resultat af lavt selvværd. Ofte er man usikker på sig selv, usikker i større forsamlinger, dunker sig selv i hovedet når noget ikke går som ventet og man stiller sig ofte ikke tilfreds med eget udseende og formåen. Det kan man arbejde med! 

Jeg har arbejdet med flere klienter, hvor deres problemstillinger peger på lavt selvværd. Ofte er den lave selvværd udviklet i barndommen, fx. ved for streng opdragelse, mobning eller fx. manglende kærlighed og opmærksomhed i barndomshjemmet. Årsagerene kan være mange! 

Jeg havde en klient, der var vokset op med en mor der drak og en far der nærmest ikke bemærkede børnene. Det gjorde at min klient måtte tage ansvar for sin mor og søskende i en meget ung alder. Vi talte barndommen igennem og min klient fandt ud af, at han i alle sine voksenår havde overset sig selv, netop fordi han aldrig havde prøvet, hvad det ville sige at modtage omsorg og gøre noget for sig selv. Han gjorde alt for andre, og blev ofte ked af manglende anerkendelse. Netop den anerkendele, som han også manglende som barn, for at føle sig set. Først da han så denne sammenhæng, kunne han begynde at ændre på sin egen selvopfattelse og dermed sine voksne handlemønstre. Han gik i et forløb hos mig, og har fået det bedre. 

Kørt sur i jobbet: 
Jeg havde en klient, der var kørt sur i jobbet. Han havde ikke fundet noget andet, og vidste ikke hvilken vej han skulle gå. Hvad nu hvis han sagde dette job op, for at få et job der var ligeså kedeligt. Han var derfor usikker på, hvad han ville med sin karriere. Han havde et par ideer til jobs, men havde ikke kunne samle tankerne, da han var i tvivl. 

Vi talte om hans værdier. Dvs. hvad gør ham glad i livet og særligt på jobbet. Hvilke ting SKAL være til stede i et godt job for ham, og hvilke ting betød mindre. Hvor vigtigt var det med afstand, med løn, med kollegaer, med udfordringer, med ledelsen osv. 

Vi lavede en lang liste og prioriterede tingene. Dernæst tog vi fat i nogle af hans egne ideer, hvorefter han hurtigt kunne kassere 2 af dem. De passede ikke til hans værdier. Efter kun 1 session, var min klient afklaret. Han havde en plan! 

For lidt nævær og for meget skældud:
Min klient opsøgte mig, da han tit fangede sig selv i at skælde børnene ud når han kom træt hjem fra arbejde. Han glædede sig som regelt til at komme hjem, og ærgede sig derfor over, at der ofte gik meget kort tid før “helvede brød løs”. Børnene slås og han fangede sig selv i at skælde ud næsten dagligt! 

Vi snakkede om hvor han gerne ville hen. Han ville gerne være den overbærende far, ham der kunne igangsætte sjove aktiviteter for børnene og rumme deres frustrationer. Ligeledes snakkede vi om hans forhold til hustruen, og hvordan det blev belastet når børnene skændtes. 

Vi talte om hvornår det startede. Startede det før han kom hjem eller efter. Hvad satte det igang. Faktisk viste det sig, at han ofte var optaget af et opkald på arbejde, eller med en sms den første halve time efter han kom hjem. Børnene krævede derfor hans opmærksomhed og den fik de ved at slås og skændes. Ved hjælp af en masse fornyet indsigt, valgte min klient at aftale dagens program med børnene om morgenen inden han kørte. Herunder hvad der skulle ske, når han kom hjem. Han valgte at lægge telefonen i skuffen, så snart han kom hjem og indtil børnene var lagt i seng. For nogle måske et nemt valg, men for ham var det en indgroet vane, der skulle ændres. Han så værdien og vanen blev ændret! 

Mentalcoach v/ Tine Skipper
Bubblelabs
Rådhusgade 3, stuen
8700 Horsens
Tlf: 31 26 05 54
Email: tine@mentalcoach.dk
CVR nummer: 36663960